fredag 15 september 2017

Spridda preggo-tankar i 40+6

40+6 idag. Jag har tänkt det länge nu, men tydligen kan man fortfarande tänka: "nu kan jag väl inte bli större". Eller?? Det är max en vecka kvar i alla fall på denna graviditet, sedan blir det igångsättning. Så en vecka ungefär har pyret på sej att komma ut självmant, men ingen press liksom.... 


Dagarna lunkar framåt i lugn takt. För det mesta spenderar jag tiden i lägenheten och ibland blir det några utflykter till Liljeholmen. Och den lilla utflykten tar på krafterna. Eller kanske inte krafterna, men ligamenten eller magmusklerna (eller vad det nu är). Efter den korta promenaden till och från bussen är det rätt ömt och smärtsamt i nedre magen, så blir husarrest efteråt. Som tur går det fortfarande bra att yoga och Yoga_girl's utmaning #yogaeverydamnday håller mej fortfarande sysselsatt. Jag kan inte längre göra squat-position eller lyfta benet framåt för balansövningar (som jag kunde göra i förrgår), så saker och ting håller på att ändras i kroppen. 


Islatten blir starkare och starkare för varje dag. I natt sov jag ca 4-5 timmar med 4-5 gångers uppvaknande. Låg och lyssnade på podcast ett par timmar på soffan mitt i natten. Måttligt roligt. 


Bild från skogspromenaden jag gjorde för fyra dagar sedan. Saknar att vara utomhus. Som "tur" regnar det lite nu som då, vilket gör att stanna inomhus känns lite lättare. 

 

Bild från idag och bild från vecka 33. Jag tyckte jag var rätt stor då. HA. Så fel man kan ha. Och jag tror jag aldrig tagit så många selfies som jag gjort senaste veckorna. Skulle vara smått pinsamt om någon såg hur mitt bildflöde såg ut i mobilen... 

Kan annars rekommendera boken "Ett litet liv". Har bara läst ungefär 8% av den, men är redan helt såld!

Hur går tankarna kring förlossningen då? Jag har läst rätt mycket på 1177, SöS sjukhus egen info, saker Gudrun Abascal och Agnes Wold skrivit och sagt (dom två är mina "go-to-people" på internet när jag vill ha info/råd/rekommendationer) och lyssnat på massvis av avsnitt av podcasten "Vattnet går". Så just nu orkar jag inte läsa så mycket mera om det, känns som att mera teori och info kommer inte hjälpa mej att veta hur jag kommer att uppleva, känna eller hantera smärtan. Hur tror jag då att min förlossning kommer att bli? Mottot är "come what may", lita på barnmorskan och ta det därefter. Dvs ha inga förutfattade meningar om hur det ska bli. Det jag kommer fortsätta med just nu är att öva avslappning och andning, det tror jag inte man (jag) kan få för mycket av...   

Tja, det var väl mina tankar för denna dag. Nu ska jag gå och fortsätta min fredag med.... hmm, låt mej fundera en stund. Kanske slösurfa? Eller boken? Eller någon serie? Eller mellanmål? Tror det blir mellanmål nu när mat kom på tal. Så spännande är min fredag!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar