måndag 30 oktober 2017

Boktips efter "Ett litet liv"??

Jag har äntligen läst ut "Ett litet liv" av Hanya Yanagihara. Eller "äntligen" är fel ord, kanske borde skriva tyvärr istället. Den är en riktig tegelsten, men hade nästan kunnat vara ännu längre, så bra var den! 

Jag tror jag gjort denna jämförelse tidigare här på bloggen, men so be it... Det var så skönt att läsa denna bok efter att ha läst Fredrik Backmans "Vi mot er". Historien i den boken och den tidigare "Björnstad" var väldigt gripande och aktuell, men jag störde mej något otroligt på språket. Ni vet hur en inledning/avslutning/mellantext kan skrivas, så där kraftfullt, korta meningar, korta stycken, slagkraftigt helt enkelt. Men när hela boken är skriven på det sättet blir det väldigt svårläst, det blir för hackigt och jag få inget flyt i läsandet. Ni vet ordspråket "plocka russin ur kakan", Backmans böcker är bara russin och det behövs en kaka också... 

"Ett litet liv" var precis tvärtom. Den har långa beskrivande texter som är väldigt välskrivna, ibland kanske lite väl utsvävande. Språket flyter på otroligt bra och texten är lättläst även om ämnet kan stundvis vara riktigt tungt. När jag läser är själva handlingen och berättelsen den viktiga för mej, språket blir mera ett verktyg för att förmedla historien. (Kanske var det därför jag inte riktigt fastnade för Ferrantes böcker, dom var nästan mera en språklig upplevelse istället för en fängslande historia... Det gick för långsamt fram för att hålla mitt intresse.) 

Jag kan varmt rekommendera "Ett litet liv"! Googla om ni är intresserad av handlingen, är för lat för att dra den här... 

Frågan är nu bara, vilken bok ska följa denna? Tror nästan jag behöver en "palate cleanser", behöver smälta denna först innan jag börjar med något annat större projekt. Kanske får det bli en lättsammare roman, någon feel-good bok? Har ni förslag på det? Och efter en "palate cleanser" bok vill jag ju ha en lika bra och gärna lika lång bok som "Ett litet liv". Tips på det?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar